Treinongeval Nederland - Onderzoek naar oorzaak en eventuele strafbare feiten

Naast het onderzoek naar de oorzaak van het treinongeval in Nederland door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), komt er ook een strafrechtelijk onderzoek onder leiding van het openbaar ministerie. Voorlopig is er nog veel onduidelijkheid over hoe zowel een goederentrein als een passagierstrein in botsing kon komen met een bouwkraan op wielen, die ingezet werd bij geplande spoorwerken op twee sporen waar geen treinen reden.

De eerste melding van het ongeval in Voorschoten kwam om 03.28 uur binnen, zei Hans Zuidijk van de brandweer. "Politie en brandweer troffen ter plaatse een chaotische situatie aan. Het was donker, er was een gebroken bovenleiding en er was brand in de trein." De ongevalslocatie werd veiliggesteld en op een uur tijd waren alle gewonden afgevoerd. Er werden 24 ambulances ingezet om 19 licht- en zwaargewonde slachtoffers over te brengen naar vijf ziekenhuizen. In de passagierstrein zaten ongeveer 50 mensen. Binnen de 2 uur waren alle reizigers weg van de plaats van het ongeval. "De operatie is vlekkeloos verlopen", klinkt het.

De CEO van ProRail, John Voppen, sprak van een "zwarte dag voor het spoor". Ook voor hem is het voorlopig onduidelijk hoe het ongeval precies is kunnen gebeuren. Hij zei dat er dagenlang geen treinverkeer tussen Leiden en Den Haag zal zijn.

Er viel ook een dodelijk slachtoffer te betreuren. De burgemeester van Voorschoten, Nadine Stemerdink, drukte haar medeleven uit met de familie en met de gewonde slachtoffers. Er waren woorden van dank voor de omwonenden die hulp hadden geboden, onder wie ook een huisarts. Ze prees de veerkracht van de inwoners en zei dat buurthuis De Boschbloem open is voor mensen die nood hebben aan een gesprek.

NS-directeur Wouter Koolmees gaf nog mee dat er een nummer geopend werd voor betrokkenen en hun familie. Op 0800 66 77 888 kunnen zij terecht met al hun vragen en zullen ze indien nodig worden doorverwezen naar de hulpdiensten.

Hoe de passagierstrein en de goederentrein in aanrijding konden komen met de bouwkraan, is nog onduidelijk. De werken op twee sporen waren gepland, maar op die sporen reden geen treinen. Naast een onderzoek van de OVV loopt er ook een onderzoek door de dienst Infrastructuur van de politie onder leiding van het openbaar ministerie. Daaruit zal moeten blijken of er eventueel strafbare feiten zijn gepleegd.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.