AXA lanceert als eerste teleconsultatie voor leden

Een half miljoen Belgen met een hospitalisatieverzekering bij AXA Belgium zal gratis gebruik kunnen maken van videoconsultaties met erkende artsen. Zo wil de firma de zorgtoegankelijkheid verhogen. Eerdere ervaringen in Frankrijk wezen uit dat 95% van de gebruikers tevreden is over deze service.

Dit najaar wordt het teleconsultatie-aanbod van kracht. Met de lancering van deze digitale dienst wil AXA de toegang tot de gezondheidszorg voor de klanten vergemakkelijken. Vooral voor kleine praktische vragen over een behandeling, wanneer de vaste huisarts moeilijk of niet bereikbaar is, kan dit helpen. Klanten hebben nu de kans om op elk moment van de dag medisch advies te krijgen, ook vanuit het buitenland.

Consultatie binnen 30 minuten

“In België speelt AXA een pioniersrol door teleconsultatie ter beschikking te stellen van meer dan 500 000 Belgen", legt Jef Van In, CEO AXA Belgium, uit. "Deze innovatieve dienstverlening is baanbrekend binnen de toekomstgerichte gezondheidszorg. We zijn dan ook erg trots om dit op grote schaal uit te rollen in België en onze digitale strategie te versterken”.

Wie een arts digitaal wil consulteren, kan dat binnen de 30 minuten. Dankzij videoconsultaties wordt de gezondheidszorg toegankelijker gemaakt. Het enige wat men nodig heeft is een computer, tablet of telefoon met internettoegang en mogelijkheid tot video.

Optimale gebruikservaring

Hoe gaat de videoconsultatie praktisch in zijn werk? De patiënt wordt eerst telefonisch opgevangen door een verpleegkundige die enkele vragen stelt om de raadpleging voor te bereiden. Via een unieke toegangscode en een virtuele wachtkamer komt de gebruiker op het door hem of haar gekozen tijdstip in contact met de arts. Dankzij de videoconsultatie zorgt de arts voor een diagnose, advies en/of doorverwijzing. De consultatie gebeurt in een beveiligde omgeving die voldoet aan alle kwaliteitsprotocollen en erkenningen die bij een fysieke consultatie van toepassing zijn. Na afloop wordt een verslag toegevoegd aan het medisch dossier van de patiënt.

Intussen zijn de geesten blijkbaar gerijpt, want tot voor kort hield de Orde de boot af voor videoconsultaties. Blijkt dat toch al twee Belgen op de drie hiervoor openstaan. Dat althans wijst een onderzoek uit van de firma.

"Uit ons onderzoek blijkt dat 64% van de Belgen open staat om online te communiceren met een dokter, vooral om comfortredenen (tijds- en verplaatsingsbesparing) en de mogelijkheid om van thuis uit hulp te krijgen, valt in de smaak. Essentieel voor ons is onze capaciteit om te anticiperen op maatschappelijke noden en tendensen en innovatieve oplossingen aan te bieden", aldus Christophe Marius, CEO AXA Partners Belgium & Northern Europe

Naast een verhoging van het comfort zijn de gebruikers ook tevreden over de geboden dienstverlening. AXA in Frankrijk lanceerde de dienst immers al in 2015 en sinds de lancering van deze service in 2015 worden er daar jaarlijks zo’n 20.000 teleconsultaties uitgevoerd. 95% van de gebruikers zegt tevreden te zijn over de diagnose en 90% zou de dienst opnieuw raadplegen.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Luc Missault

    25 juni 2019

    Gezien de huidige communicatiemogelijkheden goed initiatief op voorwaarde dat er omzichtig te werk wordt gegaan en er steeds wordt nagedacht over nood aan echte verwijzing naar de huisarts van de betrokkene.
    Luc Missault
    Cardioloog
    Belgische Cardiologische Liga