#BHCT2019: 
congres in het teken van connected health

Op zijn eerste baanbrekende jaarcongres illustreert 
Building HealthCare for Tomorrow (BHCT) de meerwaarde van digitale transitie en nieuwe technologie in de gezondheidszorg. Een aanrader.

Building HealthCare for Tomorrow (BHCT) werd vorig jaar opgericht door artsen en financiële en juridische experts. De organisatie gaat uit van de empowerde patiënt die de motor vormt van zijn eigen reis doorheen ons gezondheidssysteem. Dat vergt geïntegreerde zorgpaden die vertrekken vanuit ziekenhuizen en poliklinieken met als hefboom nieuwe technologie. Het eerste BHCT-congres loopt in samenwerking met In4care, Spirit of Change en Numerikare op zaterdag 23 maart in de prestigieuze setting van het Art Deco Crown Plazza hotel in Brussel. Hoofddoel: debatteren over de versterking van samenwerkingen tussen Health & Wealth.

Dr. Sam Ward en Karolien Haese, oprichters van BHCT, lichten toe: “Voor de arts beperkt verbonden gezondheid zich nog te vaak tot de geconnecteerde patiënt van wie men gegevens verzamelt. Waarbij de machine desgevallend de plaats van de arts inneemt of het leven van de patiënt stuurt. Die boodschap wekt argwaan terwijl connected health daar net niet op uit is.”

Verbonden preventieve zorg, 
meerwaarde artsen-ziekenhuizen
Voor Karolien Haese moet je vier dimensies, alle gebaseerd op vertrouwen, in rekening brengen: de menselijke link arts-patiënt, die van patiënt-app/machine, de band tussen gezondheidswerkers en de statistische link op basis van data-analyse. “We willen alle gezondheidsactoren (patiënten, farma, dokters, ziekenhuis, overheid, politici, zakenwereld) samenbrengen. Met expliciete uitdagingen voor artsen: hun rol in de digitale transitie is essentieel.”

Het komt erop aan om door de nieuwe technologie en medische vaardigheden gezondheidszorg te optimaliseren: betere zorgkwaliteit tegen een betaalbare prijs blijven leveren. Voor Dr. Sam Ward vereist dat snel een opwaardering van de toegevoegde waarde van artsen en ziekenhuizen: “De arts kent de patiënt, blijft de vertrouwenspersoon – vooral voor gegevensbescherming. Het ziekenhuis kent dan weer de behoeften van artsen en patiënten. Dat moeten we valoriseren in plaats van te wachten op een marktaanbod.”

“Al snel zullen patiënten meer hun verantwoordelijkheid opnemen voor hun gedrag in het zorgproces. Om financiële en comfortredenen evolueert de rol van de patiënt in zijn eigen medische zorg vliegensvlug. De andere betrokken partijen moeten hun diensten aanpassen aan een meer veeleisende patiënt, vooral informatief als het gaat over pathologie, behandeling en de bijbehorende kosten.”

Programma en inschrijvingen: klik hier.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.