“Vet middenkader ziekenhuizen kost veel geld en bezorgt verpleging extra administratie”

Naar aanleiding van de recente resultaten van de MAHA-studie van Belfius voelde kamerlid Frieda Gijbels (N-VA) onlangs minister Vandenbroucke (Sociale Zaken en Volksgezondheid) aan de tand over “Het ziekenhuismanagement”.

Ze stelt vast dat de verliezen blijkbaar een pak groter zijn voor de Waalse en de Brusselse ziekenhuizen dan voor de Vlaamse. “Wij hebben het dan over een factor van drie tot zes hoger, dit ondanks de hogere ereloonsupplementen in Wallonië en in Brussel. De verschillen tussen de individuele ziekenhuizen zijn groot, hoewel het financieringsprincipe overal hetzelfde is.”

Vandaar dus haar vraag om uitleg: “Waar zitten de verschillen met de ziekenhuizen die het financieel beter doen? Wordt er opgevolgd hoe hoog de indirecte kosten zijn voor de ziekenhuizen? Worden er vergelijkingen gemaakt inzake de kostenefficiëntie? Zo ja, hoe?  In hoeverre wordt er toegezien op een efficiënt financieel management? Bestaan er responsabiliseringsmechanismen? Worden er goede praktijken uitgewisseld of verbetertrajecten aangereikt?”

Vooral ook wou ze weten of er doorheen de jaren een evolutie merkbaar is in de groei van personeelsuitgaven voor management, dus voor de niet-medische staf.

Geen gegevens

De minister gaf Frieda Gijbels gelijk waar het gaat over ‘een zeer grote dispariteit’ tussen de ziekenhuizen. “Op basis van de MAHA-analyse zie ik daar niet echt causale verklaringen voor.” Vandenbroucke legde de bal in het kamp van de ziekenhuizen: “Ziekenhuizen zijn geen staatsbedrijven en wij zouden dat ook niet willen. Zij hebben dus zelf ook een belangrijke verantwoordelijkheid. Er zijn wel wat ziekenhuizen – heel wat zelfs - die zich hebben ingeschreven in benchmarkinitiatieven om zich te kunnen vergelijken op het vlak van best practices, ook wat betreft financieel management. Ik denk dat dit belangrijk is maar ik heb daar ook geen omvattende analyse van.”

“Wij hebben ook geen gegevens aangaande de personeelsuitgaven voor management of breder de niet-medische staf. Dat zou interessant zijn.” 

Zelf ziet de minister de rol van hemzelf en de overheid eerder beperkt: “Ik denk dat onze verantwoordelijkheid ligt bij het creëren van een coherenter financieringssysteem dat tot wat meer stabiliteit leidt, ook wanneer men met zulke schokken – inflatie, energieprijzen – te maken heeft.”

Het N-VA-kamerlid is het eens met Vandenbroucke over de beperkte overheidsrol: “Ik wil absoluut niet evolueren naar staatsgeneeskunde, dat weet u zelf ook, maar de ziekenhuizen worden wel gefinancierd met belastinggeld. Ik meen dus dat er wel beter toezicht nodig is.”

Managementlagen

Daarbij richtte ze haar vizier op het tussenmanagement in het bijzonder en meer in het algemeen op het aantal managementlagen als het gaat om het inzetten van middelen. “Het zogenaamde vette middenkader kost niet alleen veel geld, maar geeft ook vaak opdrachten aan het verplegend personeel als bijvoorbeeld het invullen van allerlei lijstjes. Ik denk dat daar echt eens naar moet worden gekeken.”

Ze raadde minister Vandenbroucke tot slot aan om zelf een studie te bestellen om te kijken naar de manier waarop ziekenhuizen met die middelen omgaan. “Ze moeten effectief voor hun verantwoordelijkheid worden geplaatst, want als het misgaat zal het uiteindelijk de belastingbetaler zijn die daarvoor opdraait. In die zin vind ik wel dat er meer verantwoordelijkheidszin en ook veel meer transparantie van ziekenhuizen mag worden gevraagd.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Jean-Paul Van Baelen

    12 januari 2024

    We zijn zo vrij Margot Cloet te citeren van Zorgnet-Icuro:

    “We moeten dringend gaan nadenken over de manier waarop we onze zorg organiseren en waar de overheidsmiddelen naartoe gaan. De hervorming van de financiering moet samengaan met een globale hervorming van het zorglandschap en de plaats die de ziekenhuizen hierin innemen. Dat vraagt een financieel stabiel kader en een alomvattend meerjarenplan. Om de investeringen op peil te houden zal Vlaanderen een stevig tandje moeten bijsteken, anders dreigen we achterop te hinken. Het wordt een uitdaging van formaat voor de volgende regeringen op alle beleidsniveaus. Dee MAHA-resultaten tonen dat het zo niet verder kan.”

    Iedereen weet dat de kosten in ziekenhuizen zijn gestegen door inflatie, hogere personeelskost door indexaties en de stijgende energiekosten,....

    Dat het artikel en zijn reacties een 'managementlaag' viseert, getuigt van onvoldoende inzicht in ziekenhuiswetgeving en op welke wijze we best voldoen aan erkenningseisen van zorginstellingen zoals ziekenhuizen.

    We zullen het nu niet hebben over de kostprijs van ons politiek systeem en de soms egocentrische cultuur die we soms vernemen in nieuwsberichten. Daar is volgens ons ook wel wat kostenefficiëntie te winnen.

    Het is ook onmogelijk om teveel lovende woorden te zeggen over zorgverleners. (Stephen Ambrose, 1936).

    VBVK-bestuur.

  • rudi vossaert

    09 januari 2024

    collega wellens heeft eveneens overschot van gelijk !!!

  • Francis WELLENS

    08 januari 2024

    Mevr.F. Gybels heeft overschot van gelijk. Vele middenkaders zijn overbodig en elk middenkader functionaris wil zich bewijzen en het verplegend personeel wordt daardoor opgezadeld met het verzamelen van een pak aan (dikwijls nutteloze) informatie. Ook de talloze meetings hebben niet altijd een meerwaarde voor het functioneren van het ziekenhuis De laatste 20 jaar is er echt een wildgroei waardoor veel inefficientie, miscommunicatie en stijging personeelskosten.

    Prof.Em.F.Wellens