Digitaal patiëntenplatform ziet het licht bij AZ Maria Middelares

Patiëntenzorg nog toegankelijker en kwalitatiever maken, dat is de insteek van ‘MijnZiekenhuis’, het digitaal patiëntenplatform dat het Gentse ziekenhuis samen met Bothrs heeft gebouwd. Concreet kunnen patiënten van AZ Maria Middelares hun zorgtraject ook online opvolgen – op het web of via de app. Daardoor hoeven patiënten zich niet telkens naar het ziekenhuis te verplaatsen om opgevolgd te worden.

Met de lancering van ‘MijnZiekenhuis’ bouwt AZ Maria Middelares verder aan zijn digitale transformatie. CTO Peter Dierickx van AZ Maria Middelares: “We willen onze patiënten altijd en overal bijstaan, ook als ze zich niet binnen de ziekenhuismuren bevinden. Met deze 'digitale voordeur' reiken we hen een gebruiksvriendelijk platform aan; we geven hen meer inzicht in het persoonlijk zorgtraject waarin ze zelf mee het voortouw nemen. Denk aan het maken en beheren van afspraken in het ziekenhuis of het invullen van medische vragenlijsten. Onze artsen kunnen hun patiënten nu ook asynchroon opvolgen en hun dossier verrijken met in-app bevragingen. Ook werden al enkele zorgpaden gedigitaliseerd. Met deze toepassing verbeteren we de patiëntervaring aanzienlijk – een topprioriteit voor ons ziekenhuis. Tegelijk komen we een stap dichter bij ons streefdoel van holistische zorgverlening.”

Het Gentse Bothrs bouwde het digitale zorgplatform uit. Oprichter Stef Nimmegeers: “Er kwamen heel wat technische uitdagingen bij kijken om alle systemen en databanken met elkaar te laten communiceren volgens de regels van de kunst. De grote kracht van dit verhaal is dat het zorgplatform vertrekt vanuit de noden van de patiënt.”

Digitale blokkendoos

Bothrs kon alvast terugvallen op zijn eigen spin-off, een ‘white label’-zorgplatform genaamd Healthblocks. Stef Nimmegeers: “Je kan het zien als een digitale blokkendoos. Zowel ziekenhuizen als zorgverzekeraars en farmaceutische spelers kunnen van de voorgebouwde features gebruikmaken om een digitale zorgoplossing samen te stellen. Het platform laat toe om met patiënten te interageren op elk moment in het zorgtraject.”

Als CEO van AZ Maria Middelares zet Christophe Mouton voluit in op de technologie die ons vandaag al verbindt: "Met dit project willen we onze operationele performantie versterken: minder wachttijden, onmiddellijke ondersteuning en bovenal een meer doelmatige en persoonlijke aanpak voor elke patiënt.”

 Op de foto van links naar rechts: Jolien Vanden Berghe, Peter Dierickx, Gil Nimmegeers, Stef Nimmegeers

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.