Evaluatie van stagemeesters en -diensten op til

Volgende week stelt de Koninklijke Academie van Geneeskunde (KAGB) aan minister Jo Vandeurzen en experts haar adviezen voor om artsenstages en -opleidingen te moderniseren. Dat past in de zesde staatshervorming. Ze pleit voor een 'cultuuromslag naar een lerende organisatie'. Peers moeten stagediensten en -meesters evalueren volgens objectieve criteria, met eventueel een ranglijst tot gevolg.

De evaluatie van de stagemeesters en stagediensten past dus in het raam van een gevalideerd systeem van visitatie door peers met inbegrip van een beoordeling door de XIO’s (1).  Dat gebeurt op basis van gedocumenteerde, objectieve gegevens, volgens de normen van de World Federation of Medical Education (2) en met waarborgen tegen te grote mildheid door elementen van externe toetsing. De KAGB denkt dat hieruit een ranglijst van stagemeesters en stagediensten kan voortspruiten. Die ranglijst is inzetbaar bij het toekennen van stageplaatsen: "De vele initiatieven om op Europees niveau tot stelsels van accreditering van specialistische opleidingen te komen, kunnen hier inspirerend werken."

Dringende nood - campagne

De dringende nood aan bijkomende kwalitatieve stagemeesters en -diensten om de dubbele cohorte basisartsen op te vangen die in 2018 hun vervolgopleiding zullen aanvatten, biedt een kans om de cultuuromslag, mentaliteitswijziging en kwaliteitsverbetering van de stagemeesters een impuls te geven. De overheid zou potentiële stagemeesters kunnen bereiken door een campagne die focust op:

1) de opname van de maatschappelijke rol als “teacher” in het model van de goede arts en tandarts,

2) de meerwaarde voor de praktijk van de stagemeester van het contact met jonge XIO’s die kritische vragen stellen,

3) de aanpassing en vernieuwing van het accrediteringssysteem,

4) een financiële tegemoetkoming voor de opleidingstaak van de stagemeester.

De KAGB besluit met enkele aanbevelingen om te komen tot een lerende organisatie, wat een mentaliteitswijziging vergt:

  • tijdens stages primeert het bewust leren op het werken; 
  • Kwaliteitscriteria voor erkenning en behoud van erkenning van stagediensten en stagemeesters; 
  • Systeem voor de evaluatie van stagemeesters en stagediensten; 
  • Accreditering voor onderwijskundige activiteiten van stagemeesters; 
  • Structurering van de stage; 
  • Interactie tussen stagemeester en XIO; 
  • De omstandigheden waarin de stage verloopt, moeten beter.

Volgende week worden de adviezen besproken met experts in aanwezigheid van minister Vandeurzen, die uiteindelijk over de vernieuwingen zal beslissen op basis van de adviezen.

P.S.

(1) XIO: overkoepelend begrip voor arts-specialist in opleiding, huisarts in opleiding, algemeen tandarts in opleiding en tandartsspecialist in opleiding 

(2) World Federation for Medical Education (WFME). WFME Global Standards for Quality Improvement: Postgraduate Medical Education, WFME Office: University of Copenhagen, Denmark, 2003.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.