Zorg aan Zet: betaalproblemen aan AZ Jan Portaels verdubbelden over tien jaar

Zorg aan Zet, de nieuwe campagne van Zorgnet-Icuro, wil zorg hoog op de agenda in de aanloop naar de verkiezingen. Het discussieplatform www.zorgaanzet.net verzamelt zoveel mogelijk ideeën, getuigenissen en meningen over de zorgorganisatie. Wij noteerden alvast de betaalproblemen van patiënten in het AZ Jan Portaels Vilvoorde, nota bene het ziekenhuis waar de campagne officieel van start ging.

AZ Jan Portaels is zeker niet uniek als het gaat om patiënten die moeite hebben om hun factuur te betalen. Het ziekenhuis gaf ons hierover exclusief cijfers vrij. Vandaag ligt het percentage facturen dat niet geïnd kan worden door betaalproblemen tussen 3 en 3,5%. Dat vertegenwoordigt een bedrag tussen 250.000 en 350.000 euro. Vergeleken met goed tien jaar geleden (2007) betekent dat niet minder dan een verdubbeling (toen tussen 1,5 en 1,7%).

“Het valt op dat hier en daar erg hoge facturen niet betaald kunnen worden, een vijf- à zestal gevallen”, luidt het bij de boekhouding. “Die drijven het totaalbedrag op. Doorgaans heeft dat te maken met de complexe levenssituatie van die patiënt.” Migranten zijn beter vertegenwoordigd dan Belgen, maar de Belgen zijn zeker niet onbestaande in deze groep. Met in het achterhoofd de moeilijke financiële situatie van heel wat ziekenhuizen kunnen deze groeiende onbetaalde facturen wel de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

Marc D’hondt, directeur patiëntenzorg AZ Jan Portaels, stelt ook vast dat de zorg zelf sterk verandert: “Vroeger duurde de patiëntenoverdracht tussen verpleegkundige teamas ruim een uur: een gelegenheid om stoom af te laten en de kans om mentale druk niet mee te nemen naar huis, en een gevoel van solidariteit te stimuleren. Vandaag werken we met nieuwe briefingvormen (bedside, face-to-face). Die bieden voordelen: ze zijn mooi gedisciplineerd en de patiënt is meer bertrokken. Kwalitatief moeten we die richting uit, maar we hebben minder ruimte voor mentale pauze. Die moeten we compenseren via een goede groepssfeer. Ook technologie en tools kunnen daar hopelijk op inspelen.”

Zes grote uitdagingen

De campagne Zorg aan Zet, gesteund door een 30-tal organisaties (1), ziet 6 grote uitdagingen voor de zorg van morgen. Het discussieplatform www.zorgaanzet.net wil zoveel mogelijk ideeën en meningen verzamelen over de manier waarop onze zorg georganiseerd is en hoe die in de toekomst eruit moet zien. In de komende weken kan iedereen zijn ideeën posten: zorgorganisaties, zorgverleners, patiënten en gebruikers, de man in de straat … Wat vinden burgers belangrijk? Waar knelt het schoentje? Wat willen we in de toekomst en hoeveel hebben we daarvoor over? Zorg aan Zet wil de discussie over de zorg aanvuren. Zodat het thema zorg hoog op de politieke agenda komt in aanloop naar de Vlaamse en federale verkiezingen.

Heel Vlaanderen wordt ook uitgenodigd live in debat te gaan over het thema zorg: met vrienden, buren, collega’s, in organisaties… Daarvoor werden 5 methodieken ontworpen.

Margot Cloet, CEO Zorgnet-Icuro: “Meer getuigenissen zijn nodig om zorg aan zet te brengen. Op 9 mei volgt een debat met de partij-kopstukken en een einddocument in een poging om het regeerakkoord te beïnvloeden.”

Meer info vindt u terug op de site.

P.S.

(1)   Zorg aan Zet is een initiatief van Zorgnet-Icuro met de steun van de APB, ASGB, AUVB, BVAS, CM, Domus Medica, Expertisecentrum Dementie Vlaanderen, Familiehulp, Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen, Federatie Vrije Beroepen, FEPRAFO, Huis voor Gezondheid, In4care, Kenniscentrum WWZ, Nederlandstalig Platform voor Thuisverpleegkundigen, NVKVV, OKRA, Similes, Socialistische Mutualiteiten, SOM, Vereniging van Wijkgezondheidscentra, Vlaams Apothekers Netwerk, Vlaams Patiëntenplatform, Vlaams Welzijnsverbond, Vlaamse Ouderenraad, Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen, VLOZO, VVSG, Wit-Gele Kruis Vlaanderen en Kanaal Z.

 

 

 

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Indien (als patiënt) geïnteresseerd bent in gevalideerde medische informatie, kan u terecht op onze gezondheidswebsite www.vivagezond.be.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Isai PAUWELS

    30 januari 2019

    Er zijn landen waar gezondheid een heel ander belaid heeft als in België
    Onlangs was nog in het nieuws , dat wij Belgen onzen gezondheidszorg al duur genoeg betalen ( o.a medikatie , zorgen met twe of drie niveau's)
    Er zijn ziekenhuizen waarbij je lang moet wachten voor een afspraak en dan hoor je dat als je betaalt die afspraak plots kan worden vervroegd -
    Artsen zijn mensen die hard werken ( zwaar onderschat beorep) alhoewel velen dit niet begrijpen.
    Mensen zien vaak de dokter als de rijke man van de gemeensxchap - forget it , het is vaak omgekeerd, maar dat beseffen dan ook weer niet . IFB P