Digitale zorg is een blijver (Riziv)

Volgens Jo De Cock, administrateur-generaal van het Riziv, is digitale zorg een blijver, ook na de coronacrisis. Dat zei hij in een interview met Zorgwijzer, het magazine van Zorgnet-Icuro. "Maar een dokterskabinet mag geen call center worden", klinkt het.

Het Riziv monitort dag na de dag de zorgverlening in ons land, op basis van de ziekenhuisopnames en de facturatiegegevens van het zorggebruik. Daaruit blijkt dat er ook tijdens de tweede golf bepaalde zorg is uitgesteld. "Maar we hebben lessen getrokken uit de eerste fase in het voorjaar", zegt Jo De Cock. "Vandaag bevinden we ons opnieuw in een moeilijke situatie, waarin we zo veel mogelijk op zoek gaan naar alternatieven."

Een van die alternatieven is de digitale zorg, die volgens De Cock het mooiste voorbeeld van alternatieve zorg is gebleken. "Dit wordt een blijver. Let wel, een dokterskabinet mag geen call center worden. De zorgverlening moet voorop staan en kwalitatief zijn. Een werkgroep binnen het Riziv onderzoekt met diverse partners, waaronder Zorgnet-Icuro, hoe we dat nog beter vorm kunnen geven. Het is belangrijk om nu het aantal fysieke contacten te reduceren, zonder in te boeten aan goede zorg."

Toch benadrukt het Riziv dat mensen met gezondheidsklachten geen schrik moeten hebben om naar de dokter of het ziekenhuis te gaan. "Neem het voorbeeld van diabetici. Deze patiënten hebben heel wat vragen en een correcte diagnose en opvolging zijn uiterst belangrijk. Een tijd geleden was er een reportage over een man die omwille van COVID-19 niemand onnodig wou 'lastigvallen' en te lang wachtte om zijn teen te laten nakijken, wat uiteindelijk tot een amputatie leidde. Voor de tweede COVID-19-fase zijn duidelijke afspraken gemaakt over de prioriteiten. Het is nu veel minder een binair systeem dan in de eerste fase. We hebben meer ruimte voor nuance ingebouwd", besluit De Cock.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.