VPP kiest AZ Sint-Lucas om patiënten te laten kennismaken met de leidraad ‘Aan mij mag je alles vragen’

Op de Europese dag van de rechten van de patiënt, op donderdag 18 april, bezoeken medewerkers van het Vlaams Patiëntenplatform één algemeen ziekenhuis per provincie om patiënten te laten kennismaken met de leidraad ‘Aan mij mag je alles vragen’. Voor Oost-Vlaanderen werd AZ Sint-Lucas uitgekozen omwille van mooie behaalde resultaten op de Vlaamse Patiëntenpeiling.

Het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) selecteerde per provincie de ziekenhuizen die alle gegevens delen met de patiënt. Daarbovenop behaalden ze mooie resultaten op de Vlaamse Patiëntenpeiling en op de patiëntvriendelijkheid van hun website. Op basis daarvan viel de keuze op AZ Sint-Lucas in Gent.

Op 18 april lanceert het Vlaams Patiëntenplatform een instrument om de dialoog tussen patiënt en zorgverlener te ondersteunen. Één op de vijf klachten die de federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” ontvangt, gaat over een gebrek aan informatie over de gezondheidsstatus en de behandeling. Het Vlaams Patiëntenplatform ontwikkelde daarom een instrument met vragen dat patiënten helpt tijdens een consultatie. Hierop staan vragen zoals ‘Wat is de slaagkans van mijn behandeling?’ of ‘Hoeveel kost mijn volledige behandeling?’

Duidelijk communiceren

“Na een consultatie bij een arts zitten patiënten vaak nog met heel wat vragen. Daarom is het belangrijk dat zorgverleners en patiënten duidelijk communiceren met elkaar over het onderzoek, de behandeling of de verzorging. Een goede communicatie verbetert bovendien de vertrouwensrelatie en vermindert problemen nadien,” zegt Ilse Weeghmans, directeur van het Vlaams Patiëntenplatform. Uit de meest recente cijfers van de federale ombudsdienst blijkt dat patiënten nog onvoldoende informatie ontvangen over de zorg die ze krijgen. Nochtans heeft een patiënt over heel wat elementen informatie nodig om te kunnen beslissen over een onderzoek, behandeling of verzorging.

Bovendien schrijft de federale ombudsdienst van de “Rechten van de patiënt” in het jaarverslag van 2017 dat alle rechten van de patiënt op een of andere manier verband houden met de communicatie tussen de patiënt en de zorgverlener. Daarom is het cruciaal om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren.

Deze actie wordt ondersteund door Zorgnet-Icuro, Domus Medica en de Vlaamse Ouderenraad.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.