GSK en DPG Media meest aantrekkelijke werkgevers van 2023

Het biofarmabedrijf GlaxoSmithKline en de mediagroep DPG Media zijn de meest aantrekkelijke werkgevers in 2023. Dat blijkt donderdag uit de 23e editie van de Randstad Employer Brand Research. Werknemers in de privésector voelden zich bovendien nooit zo werkzeker als nu, blijkt verder uit de resultaten.

Sinds 2000 onderzoekt Randstad de aantrekkelijkheid van de grootste werkgevers in België. Dit jaar zijn GlaxoSmithKline (GSK) en DPG Media het meest aantrekkelijk. Van degenen die de bedrijven kennen, zegt 53 procent er graag tot heel graag te willen werken. Voor DPG Media is het de eerste overwinning. GSK was al vier keer eerder winnaar en wordt met vijf overwinningen mederecordhouder, samen met Janssen Pharmaceutica. 

Naast GSK en DPG Media maken ook Baxter, VRT, Nationale Bank van België, Barco, EY, Pfizer, Nike en PwC deel uit van de top tien van meest aantrekkelijke bedrijven. Slechts vier bedrijven uit de top tien van vorig jaar slaagden erin deze prestatie te herhalen: VRT, Pfizer, DPG Media en Nationale Bank van België.

In het algemeen blijft de farmasector het meest aantrekkelijk. De voorsprong op de nummer twee, luchtvaart, wordt zelfs opnieuw wat uitgediept. De sector zet de globale overwinning kracht bij door ook als aantrekkelijkste uit de bus te komen bij zes van de tien weerhouden criteria (werksfeer, werkzekerheid, financiële gezondheid, jobinhoud, reputatie, en loon en voordelen). Na farma en luchtvaart volgen media en it & consultancy.

Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers in de privésector zich nog nooit zo werkzeker hebben gevoeld als nu. De historisch lage werkloosheid en de nog steeds enorme krapte op de arbeidsmarkt doen de gepercipieerde werkzekerheid stijgen naar grote hoogte. Gemiddeld krijgt de eigen werkgever hiervoor een score van meer dan 4 op 5, nooit lag deze score hoger. 

Indien gevraagd wordt welke criteria belangrijk zijn bij de keuze voor een ideale werkgever staat werkzekerheid op een gedeelde tweede plaats, na loon en voordelen, en gelijk met werksfeer en balans werk-privé. In tijden van hoogconjunctuur op de arbeidsmarkt heeft het criterium nochtans de neiging om iets in belang te dalen, maar daar is nu niets van te merken.

Na werkzekerheid is de locatie van het bedrijf het meest gewaardeerde criterium van het eigen bedrijf. Het toenemende telewerk, gestuwd door de coronacrisis, heeft daarbij geen invloed gehad. De gemiddelde werknemer is heel wat minder tevreden over het loon en de voordelen van de eigen werkgever. Alleen maatschappelijk verantwoord ondernemen en de toekomstperspectieven scoren nog lager. In het algemeen kan volgens Randstad gesteld worden dat na corona nu ook de grote krapte op de arbeidsmarkt niet leidt tot grote wijzigingen in de redenen waarom we voor een bedrijf of organisatie kiezen.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.