Werknemers chemiebedrijven voor de klas

In verschillende scholen is het pilootproject 'duaal lesgeven' van start gegaan. Twaalf werknemers van zes chemie- en farmabedrijven combineren hun job dit schooljaar met enkele uren lesgeven in het secundair onderwijs. De Vlaamse overheid en chemiekoepel essenscia willen zo de brug slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven.

Naast het concept van duaal leren, waarbij leerlingen tijd op de schoolbanken combineren met praktijkervaring bij een bedrijf, is er vanaf dit jaar ook duaal lesgeven: vakmensen uit het bedrijfsleven gaan naast hun job ook deeltijds lesgeven in een secundaire school. Het tweejarig proefproject van de Vlaamse overheid en essenscia ging recent van start, met twaalf werknemers die voor de klas zullen staan. De lesgevers komen van zes bedrijven: BASF, Eastman, Ineos, Janssen Pharmaceutica, Pfizer en Vynova. 

Vlaams minister van Werk en Economie Hilde Crevits (CD&V) en minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) woonden dinsdag het eerste lesmoment bij van Steven Rusch, procesingenieur bij Janssen Pharmaceutica. Hij geeft het vak 'Scheidingstechieken' aan de TSO-leerlingen van het 6de jaar Chemie en het 7de jaar Productie- en Procestechnologie en Chemische Procestechnieken in het Stedelijk Lyceum Eilandje in Antwerpen. 

Net als de andere kandidaten volgde Steven een drie dagen durende 'crash course' didactiek en pedagogie, ontwikkeld door de departementen Lerarenopleiding van de AP Hogeschool Antwerpen en Thomas More Kempen. De lesgevers kunnen ook voor en tijdens bij de pedagogen terecht voor ondersteuning.

"Duaal lesgeven biedt een win-win-win voor scholen, leerlingen en bedrijven", zegt Weyts. "Meer praktijkgerichte lessen, meer interactie tussen onderwijs en arbeidsmarkt en extra vakleerkrachten." De minister erkent dat het om een bescheiden startproject gaat, maar hoopt dat de eerste ervaringen meer bedrijven over de streep kan trekken. "Ik kan begrijpen dat bedrijven aarzelen om hun goede werkkrachten te laten lesgeven, maar ik hoop dat ze zullen inzien dat zij hier ook voordeel uit kunnen halen."

Ook voor de werknemers, en bijgevolg de bedrijven, levert duaal lesgeven iets op, zegt minister Crevits. "Door medewerkers uit de industrie ook op de klasvloer te laten meedraaien, ontstaat een wisselwerking die ook waardevol is voor de leercultuur en talentontwikkeling bij onze bedrijven."

De deelnemende scholen zijn verdeeld over de provincies Antwerpen, Limburg en Oost-Vlaanderen en komen uit alle onderwijsnetten: stedelijk en provinciaal onderwijs, katholiek en gemeenschapsonderwijs. Het merendeel van de duale lesgevers start met hun lesopdracht in het eerste semester. Sommigen beginnen er in het tweede semester aan. De lesgevers zullen een vervangopdracht uitvoeren, in tandem werken met een andere leerkracht of een projectweek in de klas begeleiden. Ze blijven financieel en sociaal ten laste van hun bedrijf en krijgen geen leerkrachtenstatuut. De scholen betalen het bedrijf wel een beperkte tegemoetkoming per gepresteerd lesuur. Die komt overeen met de minimumvergoeding van een leraar zonder anciënniteit.

De chemiesector hoopt met het project de instroom van STEM-talent in de industrie te stimuleren. Dat is hoognodig, zegt essenscia-directeur Ann Wurman. "In de chemie- en farmasector in Vlaanderen zijn de voorbije jaren 4.600 jobs bijgekomen. Bedrijven hebben de komende jaren veel en divers STEM-talent nodig om mee te werken aan concrete oplossingen op het vlak van gezondheid, milieu, klimaat en circulaire economie. Met duaal lesgeven willen we als sector een extra inspanning leveren om meer 'STEMpathie' in het onderwijs te brengen en jongeren te inspireren over hoe ze met wetenschap en techniek een positieve impact kunnen hebben op hun jobkansen en de maatschappelijke uitdagingen."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.