Patiënt gerustgesteld: Mariaziekenhuis Overpelt NIAZ-geaccrediteerd

Het Mariaziekenhuis van Overpelt heeft zijn eerste NIAZ-kwaliteitslabel op zak met een score van 96%.

Een pluim was er:

  • voor preventie en gezondheidsbevorderende initiatieven en de geboden gezondheidsinformatie.
  • teaching class waarin valpreventie centraal staat als gezondheidsbevorderend initiatief, waarin familie, mantelzorgers en patiënten worden geëduceerd over de risico’s op vallen en hoe ermee om te gaan.
  • Het perinatale netwerk voor sociaal zwakkere zwangere vrouwen, met als doel preventieve en gezondheidsbevorderende interventies vroegtijdig in te zetten om de problemen tijdens de zwangerschap bij kwetsbaren in de samenleving te signaleren en te voorkomen.
  • De projecten van een voorkamerfibrilatieverpleegkundige: zij screent alle patiënten die bekend zijn met een VKF in het ziekenhuis, en gaat na of het beleid rond bloedstolling en overbrugging goed wordt opgevolgd.
  • De inforeeks ‘Het Mariaziekenhuis spreekt’, waarin een groot publiek periodiek geïnformeerd wordt door artsen uit het Mariaziekenhuis over algemene medische thema’s. Zo worden (zorg)consumenten actief betrokken en geïnformeerd zodat zij de gelegenheid hebben om hun afwegingen te maken bij een besluit tot een interventie of voorlichting over een gezondheidsbevorderende situatie.

Enkele reacties: 

Prof. dr. Bernard Himpens, algemeen directeur

“Onnoemelijk trots ben ik op het volledige Mariaziekenhuis-team. 96% op het rapport, dat is een ongelofelijk mooi resultaat.“

Jos Bollen, kwaliteitscoördinator

“Na de audit sprak een aantal medewerkers en artsen me spontaan aan om te vertellen dat er heel wat verbeterd is in ons ziekenhuis en dat ze daarop willen verderwerken.

Dr. Rik Verroken, hoofdarts

"Enorm trots en dankbaar tegelijk ben ik, dat wij in zo een korte periode van de artsen het vertrouwen hebben gekregen om deze uitdagende oefening in verandermanagement tot een goed einde te brengen. Ik heb kunnen vaststellen hoe snel we van elkaar kunnen leren door de moeite te doen om naar elkaar te luisteren. Als we nu aan de andere kant van de accreditatie de verantwoordelijken nog zouden kunnen overtuigen dat de meeste veranderingen ook zonder vinkjes kunnen, dan weet ik wel zeker dat de veranderingen ook duurzaam kunnen geborgd worden en dit onder het motto: less is more".

Sofie Peeters, verpleegkundig diensthoofd daghospitaal

“Elke dag van de auditweek kregen we bezoek van de auditor. Na vijf vragenrondes was hij er echt wel van overtuigd: “Mevrouw, u heeft een zeer goed georganiseerde afdeling die een enorme rust uitstraalt!”

Een anonieme patiënt: “Toen ik opgenomen was in het ziekenhuis, werd ik bevraagd door een auditor. Alledaags is dat niet, en ik moet toegeven dat het wat raar was in het begin. Hij vroeg me of tijdens mijn opnamegesprek mijn thuismedicatie werd overlopen, of ik wist hoe ik een klacht moest indienen wanneer dat nodig zou zijn, en of ik brochures over mijn behandeling heb ontvangen. Dat kon ik allemaal bevestigen. Toen ik het wat beter kon plaatsen, gaf het me een heel geruststellend gevoel dat ik me in een ziekenhuis bevond waar kwaliteit en patiëntveiligheid heel hoog in het vaandel gedragen worden.

Dr. Jan Dominicus, huisarts

“Als huisartsen vinden wij een open en vlotte communicatie met het ziekenhuis heel belangrijk. We zijn een team in de zorg van de patiënt. Overleg en bijsturen is essentieel. Daarom vond ik fijn om als huisarts uitgenodigd te worden door de mensen van de audit. Proficiat met de behaalde accreditatie."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.